Havada bir kuş gibi süzülmek, Dünya'nın öbür ucuna bulutların arasından yeryüzünü seyrederek gitmek ve en önemlisi yolun hatırı sayılır miktarda kısalması insanoğlunun her zaman ilgisini çekmiştir. İnsanlığın var olduğu zamanlardan bu yana uçmak bir hayal olsa da bazı insanlar bu hayali gerçeğe dönüştürmek için çabalamışlardır. Kuşları örnek alarak icatlar geliştiren ve kanat üretmeyi başaran insanların maceraları, arkadaşları yahut kardeşleriyle yaptıkları çalışmalarıyla üretmeyi ve yenilikleri seven insanlar sürekli kulağımıza çalınmıştır.
Bazen de gerçekten bu icatlar başarılı olmuş ve kısmen de olsa insanlar uçmayı başarmışlardır. Günümüze yakın bir tarihte ise, yolcu uçakları üretilmiştir. Bu icatlar ile yüzyıllar süren arayış son bulmuş ve insanlar gökyüzünde süzülmeyi başarmışlardır. Peki bu uçaklar nasıl uçar? Havada nasıl dururlar ve çalışma mekanizması nedir? Bunları inceleyelim.
Uçaklar Nasıl Uçar?
Uçakların nasıl havada durabildiği ve yol alabildiği çoğu insan tarafından merak edilir. Uçakların havada nasıl durabildiğini anlayabilmek için kuşları inceleyebiliriz. Uçaklar bilindiği üzere büyük bir pistte hareketsiz dururlar ve kalkmadan önce bir süre hızlanacak şekilde tabanda ilerlerler. Yeteri kadar hıza ulaştıktan sonra da havalanarak yolculuk başlar. Bu havalanmayı sağlayan ise uçağın motoru değil kanadıdır. Uçak pistte hızlandıktan sonra havalanır. Uçak ileri doğru hareket ettiğinde kanatların alt tarafından yukarı doğru bir kaldırma kuvveti doğmaktadır. Hava da böylece uçağa karşı bir direnç gösterir. Bu kanatlarda oluşan kaldırma kuvveti, yer çekiminden daha fazladır. Bu yüzden uçaklar havalanmaktadır.
Yani bu sistemin işleyişini anladığımızda yaygın bir söyleyiş olan "uçaklar motorlar sayesinde uçar" cümlesinin de yanlış olduğunu anlarız. Motorun uçaktaki tek işlevi öndeki havayı, arkaya doğru itmektir. Yani uçağın havada kalmasını ve uçmasını sağlayan asıl etken kanatlardır.
Uçaktaki motorları ele aldığımızda kanatlardan çok farklı bir işleyişe sahip olduklarını görürüz. Uçak motorları çalışmaya başladığında pervaneler döner. Bu sırada da uçağın arka kısmında kalan hava sıkışır ve ön kısımdaki hava seyrelir. Böylece uçağın arka kısmında daha büyük bir basınç oluşur. Uçak, ileri doğru hareket etmeye başlar. Uçağın yükselmesini sağlayan ise basınç farkıdır.
Bazen de gerçekten bu icatlar başarılı olmuş ve kısmen de olsa insanlar uçmayı başarmışlardır. Günümüze yakın bir tarihte ise, yolcu uçakları üretilmiştir. Bu icatlar ile yüzyıllar süren arayış son bulmuş ve insanlar gökyüzünde süzülmeyi başarmışlardır. Peki bu uçaklar nasıl uçar? Havada nasıl dururlar ve çalışma mekanizması nedir? Bunları inceleyelim.
Uçaklar Nasıl Uçar?
Uçakların nasıl havada durabildiği ve yol alabildiği çoğu insan tarafından merak edilir. Uçakların havada nasıl durabildiğini anlayabilmek için kuşları inceleyebiliriz. Uçaklar bilindiği üzere büyük bir pistte hareketsiz dururlar ve kalkmadan önce bir süre hızlanacak şekilde tabanda ilerlerler. Yeteri kadar hıza ulaştıktan sonra da havalanarak yolculuk başlar. Bu havalanmayı sağlayan ise uçağın motoru değil kanadıdır. Uçak pistte hızlandıktan sonra havalanır. Uçak ileri doğru hareket ettiğinde kanatların alt tarafından yukarı doğru bir kaldırma kuvveti doğmaktadır. Hava da böylece uçağa karşı bir direnç gösterir. Bu kanatlarda oluşan kaldırma kuvveti, yer çekiminden daha fazladır. Bu yüzden uçaklar havalanmaktadır.
Yani bu sistemin işleyişini anladığımızda yaygın bir söyleyiş olan "uçaklar motorlar sayesinde uçar" cümlesinin de yanlış olduğunu anlarız. Motorun uçaktaki tek işlevi öndeki havayı, arkaya doğru itmektir. Yani uçağın havada kalmasını ve uçmasını sağlayan asıl etken kanatlardır.
Uçaktaki motorları ele aldığımızda kanatlardan çok farklı bir işleyişe sahip olduklarını görürüz. Uçak motorları çalışmaya başladığında pervaneler döner. Bu sırada da uçağın arka kısmında kalan hava sıkışır ve ön kısımdaki hava seyrelir. Böylece uçağın arka kısmında daha büyük bir basınç oluşur. Uçak, ileri doğru hareket etmeye başlar. Uçağın yükselmesini sağlayan ise basınç farkıdır.


Yorumlar
Yorum Gönder